Imblanzirea Scorpiei – o abordare curajoasa si inspirata pentru audienta zilelor noastre

O punere in scena cu mult lirism si nerv, care in mod intentionat evita o redare literala a textului original al lui Shakespeare in favoarea redarii cat mai fidele a intentiei originale a piesei.

1868

Premiera spectacolului Imblanzirea Scorpiei, produs de Teatrul Municipal Bacovia, a fost aleasa ca varf de lance pentru lansarea Festivalului international Theaterstock Bacau. O alegere simbolica si foarte inspirata din partea organizatorilor.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-3Imblanzirea Scorpiei este o piesa destul de dificil de prezentat in fata unei audiente a zilelor noastre, mai ales din cauza conceptelor controversate pe care le contine precum barbatii dominatori, femeile supuse si inegalitatea generala intre sexe, concepte ce nu pot fi acceptate si asimilate de catre societatea moderna.

Firul epic principal este o poveste cunoscuta de aproape toata lumea: Baptista, un bogat negustor din Padova, a hotarat ca frumoasa Bianca, fiica sa cea mica, sa nu se casatoreasca decat dupa nunta surorii ei mai mari, Katharina, “scorpia”, o femeie dominatoare, cu limba ascutita si fara nicio intentie de a se marita. In incercarea de a rezolva problema, pretendentii Biancai il abordeaza pe Petruchio, un tanar sarac venit la Padova pentru a se casatori cu o femeie bogata. Acesta accepta sa se casatoreasca cu Katharina inca dinainte de a o vedea.  Urmeaza procesul de imblanzire a scorpiei, iar la final toti o privesc cu uimire pe Katharina capituland in fata lui Petruchio, transformata intr-o “sotie model”.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-7Ceea ce era acceptat cu usurinta in perioada elisabetana, ca o exagerare comica, usor scandaloasa, a drepturilor sotului, e perceput in vremurile noastre drept comportament opresiv, daca nu chiar abuziv.

Ceea ce nu trebuie insa trecut cu vederea este faptul ca textul  original al lui Shakespeare, “Imblanzirea Scorpiei, este o piesa in piesa. Multi regizori ignora prologul si povestea construita in jurul lui Sly, vagabondul betiv caruia un lord ii joaca o farsa luandu-l acasa si spunandu-i a doua zi la trezire ca este de fapt bogat si chiar casatorit. Farsa merge mai departe cand unul dintre servitori apare deghizat dandu-se drept sotia lui. Iar la un moment dat in fata sa apare o trupa de actori care pun in scena povestea principala din Imblanzirea Scorpiei cu Katharina si Petruchio.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-6Tocmai aceste elemente de meta-teatru, atunci cand sunt bine intelese si valorificate, sunt cele ce aduc la suprafata licenta poetica a piesei si ii confera  acel grad de accesibilitate necesar pentru publicul zilelor noastre, oferind in acelasi timp o perspectiva contrastanta  asupra piesei in sine.

Iar montarea Ancai Sigartau de la Bacau tine cont de toate aceste aspecte. Scopul ei nu este acela de a reda pe scena in mod fidel si literal textul original al lui Shakespeare, ci de a reda intentia originala a textului – o comedie cu tenta moralizatoare asupra relatiilor dintre barbati si femei in timpul casatoriei, in care elementele licentioase, ironia si autoparodierea sunt componente constante. Iar modul de redare al experientei dramatice urmeaza spiritul piesei: schimburi si jocuri de cuvinte rapide care se percep si se inteleg instantaneu alternand cu momente impresionante de lirism care genereaza momente de duiosie si reverie.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-8O mentiune speciala pentru modul proaspat si expresiv in care abordeaza schimburile rapide de replici si pentru modul in care gliseaza intre  momentele joviale cu infuzie de energie si momentele lirice cu accente melancolice pentru Razvan Krem Alexe (Lucentio), Ingrid Robu (Katharina) si Bogdan Buzdugan (Hortensio). Fara sa iti dai seama aluneci dintr-o stare de ghidusie si ras intr-una de melancolie si duiosie. Magia se realizeaza prin muzica si miscarea scenica extrem de bine sincronizate cu diapazonul emotional al personajelor.

Si tot acest angrenaj de ratiune si emotii functioneaza pentru ca in spatele jocului plin de spontaneitate, prospetime si lejeritate exista de fapt o rigoare si o logica.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-4Montarea lasa deoparte elementele auxiliare de sustinere a tramei epice care nu au un impact major asupra filonului esential al piesei si care au cazut in desuet, inlocuindu-le acolo unde este cazul cu elemente care apartin timpurilor noastre.

Riscul oricarei  adaptari moderne cand muti prea mult personajele din timpul lor cu intentia de a le face cat mai accesibile audientei actuale este ca totul sa devina extrem de fals. Nu este cazul si aici unde in locul unui transfer in timp al personajelor s-a preferat stergerea coordonatelor temporale ale spatiului de joc. Decorul este unul atemporal, foarte simplificat, modular si dinamic, care faciliteaza glisarea dintr-un spatiu de joc in altul si intrepatrunderea spatiilor de joc ale celor doua piese. Totodata, elemente din decor devin componente ale miscarii scenice.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-2Tot in spiritul adaptarii piesei pentru audienta vremurilor noastre, piesa cadru este modificata fara a altera insa elementele esentiale ce rezulta interactiunea originala cu piesa centrala. Astfel in punerea in scena semnata de Anca Sigartau piesa cadru are ca element central un regizor supervizor al repetitiei unei piese care este chiar piesa centrala din Imblanzirea Scorpiei. Regizorul interactioneaza din cand in cand cu personajele piesei si genereaza momente subtile de autoanaliza mascata din partea personajelor. Momente care servesc drept ghidaje pentru spectatorii din sala asupra intentiei scriiturii originale .

Un aspect remarcabil  al acestei puneri in scena il reprezinta faptul ca elementele de meta-teatru sunt extrem de naturale. Sunt replici care  au atasata o dubla semnificatie pentru ca se rostesc in contextul piesei  cadru, dar care au o semnificatie si in contextul piesei din piesa. Spectatorii sunt implicati in piesa si devin parte din piesa cadru in care au statut de spectator al piesei centrale, ajungand sa simta ca sunt de aceeasi parte a baricadei cu regizorul din piesa cadru.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-1Exista in textul original doua personaje in jurul carora se construiesc o serie de momente foarte dificile. Iar transpunerea pe scena a acestor momente  reprezinta cheia de bolta a unei abordari moderne reusite a piesei.  Este vorba despre schimbarea brusca de dispozitie a Katharinei si despre adesea ignoratul personaj Christopher Sly.  Aceste personaje sunt situate pe linia critica ce face trecerea intre acceptabilitatea piesei si caderea in ridicol.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-9Revenind la textul orginal, desi initial rezista in fata pseudo-realitatii impuse din exterior, Sly incepe sa cedeze cand in ecuatie apare sotia pentru a capitula complet in fata beneficiilor conferite de clasa sociala. Dintr-o data se schimba chiar si modul sau de a vorbi – incepe sa foloseasca cuvinte si expresii proprii unei persoane culte, elevate. Insa chiar daca are comportamentul schimbat, Sly continua pe tot parcursul piesei sa gandeasca si sa reactioneze ca un vagabond. Legatura dintre Sly si Katharina se creioneaza din ce in ce mai clar. Distingem o tipologie comuna cu dubla reflexie in personajul lui Sly si al Katharinei. Si avand in vedere superficialitate schimbarii lui Sly….cat de credibila este atunci schimbarea Katharinei? Nu este oare vorba despre aceeasi adaptare la mediul din jur, dar fara a fi schimbata mai mult decat este Sly? Transformarea lui Sly izvoraste din perceperea puterii pe care o are fata de o femeie, ceea ce ne demonstreaza ideile stereotipe ale societatii. Iar faptul ca ele sunt exprimate de  un personaj luat in ras ar putea indica pozitia anatagonica a lui Shakespeare fata de respectivele idei pe care le considera prostesti.

imblanzirea-scorpiei-teatrul-bacovia-bacau-10Personajul Sly nu mai exista ca atare in aceasta versiune a Imblanzirii Scorpiei, insa se pastreaza esenta care a motivat introducerea lui in textul original. Personajul Sly este prezent la nivel abstract si se traduce prin prezenta regizorul din piesa cadru si prin momentele de auto-constientizare ale personajelor dintre care foarte inspirate mi s-au parut momentele in care Katharina citea cu poticneli discursul catre Bianca, exprimand dezacordul intre comportamentul ei si gandurile si trairile pe care le avea. Acelasi dezacord ilustrat chiar de Shakespeare in prolog in legatura cu Christopher Sly.

Iar finalul, desi aparent diferit, cu Katharina imobilizandu-l pe Petruchio intr-o cutie neagra dupa discursul de preamarire a femeii obediente, exprima de fapt intentia originala a piesei.

Un spectacol care merita vazut si care a avut o premiera pe masura cu doua reprezentatii  jucate in aceeasi zi cu sala arhiplina.

Brief spectacol:

Gen: Comedie 
Text: William Shakespeare
Regie: Anca Sigartau
Producator: Teatrul Municipal Bacovia din Bacau
Distributie: Ingrid Robu (Katharina), Emil Mandanac (Petruchio), Alexandra Pascu (Bianca), Razvan Krem  Alexe (Lucentio), Adi Hostiuc (Baptista Minola), Razvan Banut (Tranio), Valentin Braniste (Grumio), Bogdan Buzdugan (Hortensio), Cristi Neacsu (Biondello), Ciprian Carstiuc (Gremio), Stefan Alexiu (Pedagogul), Simona Nica (Pietra), Alina Neagu (Filippa), Adina Iftime (Niccola), Maria Madalina Costin (Cadana), regizorul tehnic Nicu Pascu (Servitorul), Eliza Noemi Judeu, Viorel Baltag
Ilustratia muzicala: 1Q Sapro si Marius G. Mihalache
Premiera: 01.08.2015– in deschiderea Festivalului International de Artele Spectacolului Theaterstock
Unde se joaca: Teatrul Municipal Bacovia din Bacau

by Mihaela Popescu (c) FlashUrban.ro

Comments

comments